Kartka z Kalendarza Historycznego TZG „Twierdza Głogów” – listopad 2024 rok.
Tradytor kolejowy w Parku Piastowskim.
W trakcie budowy linii kolejowej w kierunkach Wrocław – Zielona Góra (1871) wojsko wyraziło zgodę na przeprowadzenie jej w głogowskiej twierdzy wzdłuż brzegu Odry. Nasyp kolejowy „odgrodził” miasto od rzeki i ewentualnego zagrożenia. Pruski wódz, Helmut Moltke (starszy), mówił, że „koleje lepiej bronią kraju niż twierdze”. W celu zabezpieczenia twierdzy przed łatwym atakiem przebudowano wtedy również wjazdy, szczególnie od wschodu. W pobliżu Fortu Stern zasypano północną część fosy suchej, a tory położono na murowanej grobli, dzielącej fosę. Utworzono długi, na ponad 50 m, zespół obronny wjazdu do twierdzy. Znalazł się w nim po stronie odrzańskiej dwukondygnacyjny tradytor kolejowy, służący do prowadzenia artyleryjskiego ognia bocznego. W stropie górnej kondygnacji i pod strzelnicami artyleryjskimi zachowały się haki i kółka do podciągania armat. Zbudowano też tu mur Carnota z otworami strzelniczymi, a sam wjazd blokowała brama forteczna. System spiętrzania wody mógł zalewać podejście. Obie strony fortecznych umocnień wokół linii kolejowej łączyła pod torami poterna (w części zachowana, trudno dostępna). Całość jest, niestety, mocno zdewastowana, zasypana ziemią i po części zniszczona.
( opracowanie: W. Maciuszczak, foto M. Kopij )